Programma
Paul Dukas: Fanfare pour précéder “La Péri”
Max Bruch: Vioolconcert nr. 1
(solist Adinda van Delft)
--
Bruckner: Symfonie nr. 4
Kathedralen van klank
Als je naar het repertoire van Symfonieorkest Rijnmond kijkt, dan zie je dat we graag werken uit het grote romantische repertoire programmeren. Maar er is een belangrijke componist die nog nooit bij ons op de lessenaars heeft gestaan: Anton Bruckner. Hoog tijd dus om iets van deze componist te spelen. We hebben gekozen voor de vierde symfonie. Met zijn grandeur, zijn romantische uitstraling en zijn emotionele diepgang is dit Bruckners meest geliefde en meest gespeelde symfonie.
Nog een reden om Bruckner te programmeren, is dat dit een van de favoriete componisten is van onze dirigent Alejandro Cantalapiedra. Dat is niet verwonderlijk als je bedenkt dat Alejandro als architect is afgestudeerd en dat de werken van Bruckner vaak worden omschreven als kathedralen van klank. In de vierde symfonie kan Alejandro noot voor noot en maat voor maat zijn muzikale kathedraal opbouwen.
Als de vierde symfonie van Bruckner de kathedraal is, dan vormt de Fanfare pour précéder “La Péri” van Paul Dukas het voorportaal. Het is een kort stuk voor koperblazers dat de perfecte opmaat vormt voor de rest van het concert. Het zet de luisteraar meteen rechtop in zijn stoel.
Tussen Dukas en Bruckner staat het Eerste vioolconcert van Max Bruch op het programma. Bruch schreef zijn vioolconcert al vroeg in zijn carrière. Een vriend vroeg Bruch, die zelf pianist was, eens waarom hij voor dit concert juist de viool had gekozen. De componist antwoordde: ‘Omdat de viool beter dan de piano een melodie zingen kan en de melodie de ziel van de muziek is’.
Op de flyer ziet u onze soliste, Adinda van Delft, staat spelen in een romaans gewelf. Een toepasselijker beeld hadden we niet kunnen vinden.
SOLIST
Adinda van Delft (16 jaar) is een jonge, zeer getalenteerde Nederlandse violiste. Haar muzikale reis leidde haar al naar grote podia in Nederland. Als 9-jarige schitterde ze tijdens een uitzending van het radioprogramma Spiegelzaal vanuit het Koninklijk Concertgebouw, en een jaar later maakte ze haar televisiedebuut tijdens het Kinderprinsengrachtconcert.
Adinda wordt sindsdien regelmatig uitgenodigd voor festivals, recitals en samenwerkingen met orkesten. Zo soleerde ze op 11-jarige leeftijd bij het Noord Nederlands Orkest en trad ze op tijdens het tv-programma Podium Witteman. Op 13-jarige leeftijd soleerde ze met het Concertgebouw Kamerorkest tijdens Klassiek op het Amstelveld. Adinda was nog maar 14 jaar oud toen ze mocht optreden tijdens het 5 mei-concert op de Amstel. Dit concert vond plaats in aanwezigheid van Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima. Als 14-jarige trad ze ook op tijdens het jubileumconcert van het Grachtenfestival 'Sterren van morgen'.
Naast haar solo-optredens geeft Adinda concerten met pianiste Natasja Douma en met haar broer, gitarist Matthijs van Delft. Op 12-jarige leeftijd stond ze samen met Natasja op het podium tijdens het openingsconcert van het internationale Gaudeamus festival in de Grote Zaal van TivoliVredenburg, als jongste musicus ooit op hun podium en met Matthijs trad ze onder andere op tijdens het Grachtenfestival. In het najaar van 2024 zijn ze uitgenodigd om een lunchconcert te verzorgen in de Kleine Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam.
Adinda’s volwassen spel wordt opgemerkt en gewaardeerd door zowel het publiek als de musici met wie ze heeft samengewerkt.